tirsdag 2. august 2011

Kjolestrikking

Holder på med litt oppussing her hjemme, kun småting men tidkrevende er det uansett.
Prosjektene er: male et mørkt Bombay-skap hvitt, male topplokket på Bombaykista hvitt, male Ikeakrakken lilla, male trekantbordet på nytt, male døra på kjøkkenet i tavlemaling og male "inngangen" til kjøkkenet hvitt. PUH, det ble mye på en gang, men når jeg alt er i gang med malekosten er det greit å bare kjøre på, ikke sant?

Mangler stort sett ett strøk på alt, så det kommer bilder senere når alt er klart.

I tillegg har jeg innimellom strikket litt på kjolen fra Tine Solheims bok Maskepi. Strikker i Lima på pinne 4. Kjolen skal etter oppskriften strikkes i dobbel alpakka fra Drops, og i følge Drops skal en tråd Lima ha samme strikkefasthet, noe den også har. MEN man bruker MYE MYE mer Lima enn Alpakka. I følge oppskriften skal det gå 500 g alpakka, som gir ca 850 meter, om man regner lengen på halvpartene av nøstene (siden man strikker med dobbel tråd). Jeg hadde 10 nøster Lima, som tilsvarer ca 900 meter, så lur som jeg var trodde jeg at dette skulle gå fint. Noe det ikke gjorde, hadde ca 15 cm igjen av kjolen i tillegg til ca 4 cm på hver av armene og halsutringningen når jeg ble tom for garn... Var på Snarby i Tromsø og så etter samme innfargingen, noe de ikke hadde. De er de eneste i Tromsø som selger Lima (andre selger Drops, men altså ikke Lima). Kjøpte to nøster i en annen innfarging i håp om at det passet, noe det ikke gjorde i det hele tatt, utrolig stor fargeforskjell. Trodde rett og slett ikke jeg skulle få tak i mere i den innfargingen. Men så på mandag sendte jeg mail til Todamer.no og spurte om samme innfarging, samme dag som jeg igjen dro på Snarby. På Snarby fant jeg 4 nøster innerst i hyllen deres med rett fargekode!!! og jeg har fått mail fra todamer om at de har. LYKKE så nå har jeg bestilt 3 nøster fra todamer. Det bør holde.

Her er noen bilder, mangler ca 5 cm med flettestrikk, samt en bord nederst, i tillegg til armene og halsen. Beklager de noe dårlige mobilbildene, men orker ikke å kople speilrefleksen opp mot dataen nå...
IMAG0312

IMAG0311


Vi fikk en jordbærplante fra svigermor i vår, som vi plantet i blomsterbedet vårt. Hadde i grunn ikke noe tro på at det skulle bli avling, men jammen ble det ett bær modent!
Nord-Norsk hjemmedyrka bær, nam nam

IMAG0310


1 kommentar:

  1. Den kjolen har eg også strikka, det er ein favoritt. God passforn og flott kjole!

    SvarSlett