søndag 4. oktober 2009

En epoke er over....

Som sikkert mange vet er jeg veldig opptatt av bilsikkerthet, og spesielt barnas sikkerhet. Alle barn bør sitte bakovervend til de er minst 4 år, en frontkollisjon med et fremovervendt barn kan ofte føre til at nakken på barnet slites rett av pga det tunge hodet små barn har.
Men, vi kom til det at Lucas var for stor for sitt BeSafe Combisete, det går opp til 18 kg, noe Lucas er med klær på. Så da var det enten å bruke 3500 på et nytt bakovervendt sete som han kan bruke 1-2 år til, eller et fremovervendt sete han kan bruke til han er 12 år. Vi endte på det siste, han er jo over 4 år, så det er jo ok.
Etter flere søk på nett og blandt en jungel av tester endte vi opp på Britax sin beltestol, den kosta 1700 på Reflex. Lucas fikk være med å velge farge, og nå sitter han stolt som en hane i sitt nye sete.



Måtte forresten ta en disusjon med en meget påståelig og uvitende butikkansatt på Reflex her vi bor. Vi kom inn på dette med bakovervendte seter, og jeg sa at vi har kjøpt Britax Multitec til Mina fordi at det er tilatt bakovervendt opp til 25 kg, dermed kan hun bruke det til 4-5 årsalderen uten problem.

Men hun i butikken påsto at det ikke fantes NOEN seter som er godkjent bakovervendt over 18 kg, jo sa jeg, både MultiTec og TwoWayElite fra Britax. Hun var så påståelig på at det ikke var lov, så hun gikk å hentet instruksjonsboka på Multitecen, det stp det svart på hvitt bakover og fremovervendt opp til 25 kg. Men det trodde hun ikke noe på, for hun hadde lært at det ikke var lov over 18 kg. Hun ringte til og med sjefen sin, som kunne opplyse henne at JODA disse to nevnte setene var opp til 25 kg. Da måtte hun innrømme det da, men måtte tilføye at det var fysisk umulig for en over 3-4 år å sitte sånn der. Da sa jeg jo som sant var at Lucas sitter bakovervendt og godt kunne gjort det lengre om setet hadde vært brukbart over 18 kg. Nei mente hun, da kom de til å sitte så vondt at det ville hun ikke påføre sine barn. Barnslig som jeg er måtte jeg si at mine barn skulle heller sitte bakovervendt og kansje litt ubehagelig, enn å ende opp med avrevet nakke.

1 kommentar:

  1. Hehe. like at du satte ho på plass :)

    Endelig fikk æ sett på den nye bloggen din! Skal følge med fremover :)

    Klem, Mari

    SvarSlett